Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

2007. december 11-én gördült ki az utolsó Ikarusz busz

Ikarus összeszerelő üzem működöttvAngolában, Irakban és más, főleg harmadik világbeli országban is

A háború után, az egykori Uhri Imre karosszériavállalat Hungária úti és a mátyásföldi telepeken, az épületek és a berendezések helyreállítása után, a szovjet hadsereg gépkocsijainak javításával foglalkoztak. A cég irányítása ekkor még egy ideig az Uhri testvérek kezében volt, de 1947-től már a Nehézipari Központ diktált, s 1948-ban Uhriék üzemét is államosították. Az autóbuszkarosszériák készítése 1947-ben indult be újra. Elsőként öt darab Mávag Mercedes Benz alvázat láttak el buszkarosszériával és adták át a főváros közlekedésének. Mellettük az amerikai hadseregtől ócskavas áron vásárolt 150 darab GMC teherautó alvázat hoztak rendbe, ill. láttak el különböző felépítménnyel.

1949. január 28-án a 19/1949. számú Minisztertanácsi határozat értelmében az Uhri Testvérek, a Repülőgépgyár Rt és a szintén mátyásföldi székhelyű Ikarus Gép- és Fémáru Rt cégek összevonásából megalakult az Ikarus Karosszéria és Járműgyár Nemzeti Vállalat „gépkocsikarosszériák, járművek, vas- és fémszerkezetek, járműalkatrészek és -tartozékok” előállítása és javítása céljából. Az Ikarus név az 1916. július elsején Erney Móric és Vecsey Jenő által alapított Ikarus Automobil- és Repülőgép-Alkatrészgyár Rt-ig vezethető vissza. Az Ikarus névvel – találóan – a cég tervezett tevékenységére, a repülőgépműszerek és repülőgéphűtők készítésére kívántak utalni. Az államosítási folyamatok közben az Uhri, majd Ikarus vállalat kebelében gőzerővel folytak egy önhordó szerkezetű autóbusz fejlesztési munkálatai.

 

Az első Ikarusz busz Az első Ikarusz busz Az utolsó Ikarusz busz Az utolsó Ikarusz busz

 

A vállalat gyártotta buszok nem csak a magyar utcákon robogtak, exportáltak is néhányat belőle: a Tr 3.5 autóbusz egy példányát Egyiptomba, Kínába több mint 600 db Ikarus 30-at szállítottak, 1956-ban a Szovjetuniótól is kaptak rendelést. Az Ikarus 200-as modellje a világ egyik legismertebb és legsikeresebb autóbusza volt.

Az Ikarus autóbuszokat hazánkon kívül egy időn át, néhány fejlődő országban is gyártották. Helyesebben összeszerelését végezték a Magyarországról odaszállított egységekből. Kubában pl. 1980 és 1983 között, Ghiron néven 800-nál több autóbuszt állítottak így össze. De működött Ikarus összeszerelő üzem Angolában, Irakban és más, főleg harmadik világbeli országban is.

Az évtizedeken keresztül sikeres és népszerű buszgyár 2007. december 31-ével – végelszámolással – megszüntették. A gyár volt dolgozói új céget alapítottak: továbbra is autóbuszok gyártásával foglalkoztak, a buszok azonban hivatalosan nem viselhették már az Ikarus nevet.

forrás: Ikarus (magyarjarmu.hu)

Kapcsolódó linkek