Évfordulók, események
...és ez történt még a mai napon
2007. december 11-én gördült ki az utolsó Ikarusz busz
A háború után, az egykori Uhri Imre karosszériavállalat Hungária úti és a mátyásföldi telepeken, az épületek és a berendezések helyreállítása után, a szovjet hadsereg gépkocsijainak javításával foglalkoztak. A cég irányítása ekkor még egy ideig az Uhri testvérek kezében volt, de 1947-től már a Nehézipari Központ diktált, s 1948-ban Uhriék üzemét is államosították. Az autóbuszkarosszériák készítése 1947-ben indult be újra. Elsőként öt darab Mávag Mercedes Benz alvázat láttak el buszkarosszériával és adták át a főváros közlekedésének. Mellettük az amerikai hadseregtől ócskavas áron vásárolt 150 darab GMC teherautó alvázat hoztak rendbe, ill. láttak el különböző felépítménnyel.
1949. január 28-án a 19/1949. számú Minisztertanácsi határozat értelmében az Uhri Testvérek, a Repülőgépgyár Rt és a szintén mátyásföldi székhelyű Ikarus Gép- és Fémáru Rt cégek összevonásából megalakult az Ikarus Karosszéria és Járműgyár Nemzeti Vállalat „gépkocsikarosszériák, járművek, vas- és fémszerkezetek, járműalkatrészek és -tartozékok” előállítása és javítása céljából. Az Ikarus név az 1916. július elsején Erney Móric és Vecsey Jenő által alapított Ikarus Automobil- és Repülőgép-Alkatrészgyár Rt-ig vezethető vissza. Az Ikarus névvel – találóan – a cég tervezett tevékenységére, a repülőgépműszerek és repülőgéphűtők készítésére kívántak utalni. Az államosítási folyamatok közben az Uhri, majd Ikarus vállalat kebelében gőzerővel folytak egy önhordó szerkezetű autóbusz fejlesztési munkálatai.
A vállalat gyártotta buszok nem csak a magyar utcákon robogtak, exportáltak is néhányat belőle: a Tr 3.5 autóbusz egy példányát Egyiptomba, Kínába több mint 600 db Ikarus 30-at szállítottak, 1956-ban a Szovjetuniótól is kaptak rendelést. Az Ikarus 200-as modellje a világ egyik legismertebb és legsikeresebb autóbusza volt.
Az Ikarus autóbuszokat hazánkon kívül egy időn át, néhány fejlődő országban is gyártották. Helyesebben összeszerelését végezték a Magyarországról odaszállított egységekből. Kubában pl. 1980 és 1983 között, Ghiron néven 800-nál több autóbuszt állítottak így össze. De működött Ikarus összeszerelő üzem Angolában, Irakban és más, főleg harmadik világbeli országban is.
Az évtizedeken keresztül sikeres és népszerű buszgyár 2007. december 31-ével – végelszámolással – megszüntették. A gyár volt dolgozói új céget alapítottak: továbbra is autóbuszok gyártásával foglalkoztak, a buszok azonban hivatalosan nem viselhették már az Ikarus nevet.
Kapcsolódó linkek