Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1934. március 9-én született Jurij Gagarin

"Súlytalanságban vagyok. Látom a Földet. ... Jól érzem magam. "

A világ első űrhajósa egy Szmolenszk melletti kis faluban, Lusinóban született. Édesanyja fejőnő, apja ács volt. Munkásnak készült, öntödei szakmunkásiskolát, majd Szaratovban ipari technikumot végzett. A munkásfiatalok városi repülőklubjának tagjaként szállt fel először, s döntött úgy, hogy a repülést választja hivatásul.

1955-ben már az orenburgi repülőiskolán tanult, és 1957-ban első osztályú minősítéssel avatták pilótává. Életében a nagy lehetőség 1959-ben érkezett el, amikor Szergej Koroljov, a szovjet rakétaprogram vezetőjének javaslatára elkezdték az űrrepülésre alkalmas jelölteket kiválogatni a légierő fiatal és tehetséges tisztjei közül. Gagarin az összes, egyre szigorúbb követelményeket támasztó vizsgán megfelelt, bekerült az első százba, húszba, majd tagja lett az űrutazásra készülő hatos csoportnak is.

 

 

A szovjet hírügynökség, a TASZSZ 1961. április 12-én tette közzé a hivatalos közleményt, amely szerint Jurij Alekszandrovics Gagarin űrhajójával egy óra negyvennyolc perc alatt egyszer megkerülte a Földet, majd sikeresen földet ért az előre kijelölt körzetben, a Szovjetunió területén. Az első űrhajós személyéről az űrhajózási állami bizottság a start napjának reggelén döntött, méghozzá German Tyitov javára. A legenda szerint azonban Nyikita Hruscsov, a kommunista párt mindenható főtitkára bekérette a jelöltek tablóját, és Gagarin képére bökött: így ő repülhetett, Tyitov csak dublőr lett. Azonban Nyikolaj Kamanyin naplója ezt cáfolja, amelyből az derül ki, hogy nem a start napján, hanem két nappal előtte döntöttek Gagarin mellett.

Útja után számos óvintézkedést léptettek életbe vele kapcsolatban: öt évre eltiltották minden veszélyes tevékenységtől, így nem vezethetett autót és egyedül sehová sem mehetett. Előbb a szovjet űrhajósok egységének parancsnoka, majd a később róla elnevezett kiképzőközpont parancsnokhelyettese lett. 1966-tól bekapcsolódott az új Szojuz-űrhajók legénységének kiképzésébe, sőt dublőre volt a Szojuz 1-en repülő és végzetes balesetet szenvedő Vlagyimir Komarovnak. 1968 februárjában repülőmérnöki diplomát szerzett, ekkor engedélyezték számára, hogy ismét vadászgépeken repüljön.

Első önálló repülését március 27-re tűzték ki, de az időjárási viszonyok miatt az egyik legtapasztaltabb vadászpilótát adták mellé. A MiG 15-ös géppel felszállás után 12 perccel megszakadt a rádiókapcsolat. A lezuhant gép öt méter mélyen a fagyott földbe fúródott roncsait csak hosszas kutatás után találták meg a Vlagyimir megyei Novoszlojovo közelében, s másnap reggelre lett világos, hogy a pilóták életüket vesztették. Gagarin 108 perces útja a Vosztok-1 űrhajón a világűrben új korszakot nyitott az emberiség történelmében, s ő maga az egész világ szemében ennek új korszaknak a jelképévé vált.

Kapcsolódó linkek