Törökné Antal Mária: Felmérés a József Attila Könyvtárban a gyermekolvasók meseolvasásáról

Érdekes eredmény született, mivel az adott időszakban a hat év alatti kisfiúk másfélszer többen kölcsönöztek, mint a lányok (62 fiú 49 lány). Majdnem kétszer annyi mesét is kölcsönöztek a fiúk (252 mesét a fiúk és 167mesét a lányok)

Ez az arány az iskolás korra megváltozott a lányok javára, a 7-8 éves korosztályú lányok már több mint kétszer annyian kölcsönöztek, mint a fiúk,(15 fiú és 38 lány)

A kikölcsönzött mesék száma majdnem háromszor több a fiúkénál, míg a fiúk 39 mesét, addig a lányok 100-at kölcsönöztek. Ez nyilván az érdeklődési kör kialakulása miatt van, a fiúk általában jobban vonzódnak az érdekes ismeretterjesztő, kicsit tudományos könyvekhez az iskoláskor elindulásakor.

Ez az arány nem is változott a következő korosztályban sem, a 9-10 éveseknél,( 22 lány és 9 fiú), de a mesék száma, amelyet kikölcsönöztek nem ilyen nagy különbséget mutat, mert a 9 fiú 35, míg a 22 lány 44 mesét vitt haza.

Elérkeztünk a kis kamaszkorhoz. A 11-12 évesek, akik már alig-alig vesznek kezükbe mesét, azt gondolják: mi „már kinőttünk belőle”, már a mesén túl belépnek az ifjúsági irodalom világába, hiszen ez az a korosztály, akik a legtöbbször kölcsönöznek a Gyermekkönyvtárban. A négy fiú 4, a négy lány 8 mesét kölcsönzött.

Az utolsó korcsoport 13-14 évesekké, ahol a fiúk  már nem, de a lányok  7 mesét vittek haza. Ez már teljesen érthető, hiszen a mai gyerekek sokkal hamarabb fordulnak el a gyerekkortól, amelyhez mélyen odatartozik a mese. Sokkal hamarabb érnek, és így is választanak maguknak olvasnivalót, fantasy vagy a tinik életével kapcsolatos műveket.          

Összességében a 206 olvasó, 859 mesét kölcsönzött ki a vizsgált időszak alatt. Ebből 78 a fiú és 118  a lány.

A felmérést 14 éves korig végeztük és azt tapasztaltam, hogy a gyerekek hamar eltávolodnak a meséktől, már 11 éves kortól, mert a mese hidat tudott emelni számukra az  ifjúsági irodalomhoz. Itt izgalmas kalandregényeket, állattörténeteket, tini világgal kapcsolatos könyveket választanak szívesebben. Szerencsére az olvasásban nincs megállás, mert egyre több kortárs magyar és külföldi könyv jelenik meg a könyvpiacon.

 

Eddig  önmagában elemeztem a kapott eredményeket, de most nézzük az összes kikölcsönzött könyvek arányában, és a teljes olvasói létszámnak arányában:

6 év alattiak teljes egészében a mesék birodalmából kölcsönöztek: 122  gyerekből, 111 mesét vitt haza

7-8 éves korosztály: 164 kölcsönzőből 53 fő a mesét kölcsönzők száma. Itt beigazolódott az, hogy „mindent tudni akarok”, irány a kicsiknek való ismeretterjesztő irodalom. Ezen talán úgy tudnánk segíteni, ha számukra mesés vetélkedőket rendeznénk. A figyelmüket ráirányítanánk (vissza) a mesékhez.

9-10 éves korosztály aránya: 302 kölcsönzőből, 31 kölcsönzött mesét.

Én sokkal jobban szerettem volna más eredményt kapni, de a kiskamaszkor már ilyenkor elindul, és azt gondolják, hogy a mese „ komolytalan” , kicsiknek való. Ez annak is köszönhető, hogy egyre több, mai gyerekeknek íródott mű jelenik meg, nagybetűs, vidám történetek, amik a mese határán vannak.

11-12 éves korosztály már szinte nem is keres mesekönyveket, a 395-kölcsönzőből 8 gyerek, az, aki mesét kölcsönzött

13-14 évesek közül 292 gyerekből, 3 lány kölcsönzött ki meseregényt.

Az összes kölcsönzési alkalom 1275, ebből 206 alkalommal mesét kölcsönöztek.

 

Milyen meséket választottak szívesen

A legnagyobb és szívesebben kölcsönzött mesék, a napjaink meséi. Ezek a mindennapi életünkkel foglakoznak, és itt átfedés is mutatható a kortárs mesékkel, ide sorolhatók többek között : Bartos Erika, Lacfki János, Janikovszky Éva, Marék Veronika meséi is.

 

Melyik mesetípusból kölcsönöztek a legtöbbet:

  • Állatmesét 43 fiú és 26 kislány kölcsönzött. Ez az, ami a legközelebb áll ehhez a korosztályhoz, előnyt élvezett, de mégsem mutatott nagyobb kölcsönzési számot, mint a „napjaink meséi”,
  • Disney-típusú meséket 33 fiú és 26 kislány kölcsönzött. Ezek a mesék a  nagy képek miatt, igen kedvesek  a kisebbek számára, igaz, hogy irodalmi értéke lényegesen kisebb, mint az eredeti és a nem lerövidített klasszikus meséknek.
  • Klasszikus meséket: 43 fiú és 18 lány kölcsönzött

Ez nagyon szép eredmény. Igaz, hogy ez a korosztály még önállóan nem tudja olvasni ezeket a meséket, mivel sűrű szöveges, és hosszabb terjedelmű mesék tartoznak ide. Felolvasásra viszont nagyon jó, és már ilyen kis korban is meg kell tapasztalni, hogy a jó elnyeri méltó jutalmát, ,, kitartó küzdelem árán „ is pl.: a sárkányt legyőzve. Sok jó tulajdonságot megtanulhatnak ezekből a mesékből.

  •  A ”napjaink meséi”-t: a fiúk 72  a lányok 55-en kölcsönözték ki. Mondhatjuk, hogy a szívesebben kölcsönzött mesék, a napjaink meséi. Ide sok minden bekerülhet, elég tág kategória, mivel a kortárs írók könyvei is részben ide sorolhatóak, ami növeli ennek az állományrésznek a kölcsönzési mutatóját.
  • A kortárs magyar mesékhez jobban vonzódnak a gyerekek, mint a  kortárs külföldi mesékhez, míg a magyart 27 fiú és 26 lány olvasta, addig a külföldit 21 fiú és 12 lány kölcsönözte ki. Összességében 72-en, ill. 61-en kölcsönöztek, ami szintén jó aránynak mondható.
  • A meseregény, ami átvezet az ifjúsági irodalomhoz, olvasása végig kitartott a megadott korosztályban, még 14 évesen is kölcsönözték a lányok.

A mi toplistánk így néz ki:

1. Napjaink meséi    2. Klasszikus mese, népmese   3. Disney mesék   4. Kortárs magyar mese   5. Állatmesék

6. Kortárs külföldi mesék   7. Meseregény

 

Személyes beszélgetés alapján készült kérdőívek elemzése

A felmérésre kijelölt korosztályból véletlenszerűen 2-2 gyereket kérdeztem az olvasási szokásairól

  • A 6 év alatti és a7-8 évesek

A kedvenc könyv Bartos Erika könyvei, és mindennap olvasnak nekik mesét.

A fiúknál a próbatétel, ami a legjobban tetszik, a kislányoknál Ariel és a tündérek

Ők a szülőkkel jönnek, és szívesen kérik a könyvtáros segítségét.

  • 9-10 évesek:

Egyedül vagy baráttal, osztállyal érkeznek.

A válogatásnál ajánlanak egymásnak, de meghallgatják a könyvtárost és az iskolai ajánlásokat is.

A fiúk a mondákat, történelmi könyveket, a lányok a varázslatos tündéres olvasnivalókat szeretik.

Szerencsés voltam, mert azoknak, akiket megkérdeztem, mindennap olvastak nekik mesét, történeteket (szülők és nagyszülők egyaránt).

  • 11-12 évesek

Önállóan jönnek, és a könyvtárostól várják a segítséget. Pont olyan gyerekekkel beszélgettem, akiknek csak hétvégén olvastak fel, de amióta önállóan tud olvasni, naponta egy órát is olvas,

Kedvenceik kortárs magyar és külföldi szerzők művei:

Kiskorukban a népmesékre emlékeznek és szerették hallgatni.

  • 13-14 évesek

Egyedül járnak, könyvtáros és barátok ajánlását fogadják el.

Tréfás vidám regényeket szeretik a lányok és a történelmit a fiúk

Szintén a kortársíróktól olvasnak szívesen.

 

Összegzés:

Azok a gyerekek, akiknek otthon is olvastak mindennap, könnyebben választannak és hamarabb lesznek önállóan olvasók, Később a környezetük hatására alakul ki az olvasás, a mese szeretete. Azoknál a gyerekeknél, akiket a szüleik nem hoztak könyvtárba, és csak hétvégeken hallgattak otthon mesét, fontos szerepet játszott az olvasásában az, hogy az osztállyal eljöttek könyvtárbemutató, esetleg olvasásnépszerűsítő órára. Alkalma adódott a könyvekkel, a könyves közeggel és a könyvtárossal megbarátkozni, és ez az, ami olvasóvá tudta tenni.